Корупція в армії вбиває! Повідом про випадки зловживань!

Антикорупційна база

Що таке корупція?

Що таке боротьба з корупцією?

Боротьба з корупцією та побудова доброчесності (BI) - це дві сторони однієї медалі. Такі поняття як "боротьба з корупцією" або "антикорупційна діяльність", здебільшого, сприймаються у негативному світлі. З іншого боку, поняття "побудова доброчесності" передбачає більш позитивний підхід того ж самого процесу.

Доброчесність, згідно CIDS, це керуватися сильними принципами, або ж послідовно, не відхиляючись, працювати на основі погоджених принципів і стандартів. Заходи щодо зміцнення доброчесності є, таким чином, інструментом підвищення цієї характерної особливості.

Заходи по боротьбі з корупцією включають в себе як позитивне, так і негативне виконавче провадження, іншими словами, це сфера запобіжних та коригувальних заходів. Вони також є частиною програм по розбудові доброчесності.

Чому боротьба з корупцією важлива?

Корупція негативно позначається на розвитку, якості управління і соціальному благополуччі країни. Корупція в сфері безпеки є особливо згубною, оскільки цей сектор, як правило, використовує основну частину бюджетних коштів. Це означає, що інші важливі сектори, такі як освіта та охорона здоров'я, залишилися з меншою кількістю, якщо взагалі залишилися, необхідних ресурсів.

Наслідки корупції в сфері безпеки можую призвести до зниження рівня захищенності, регіональної нестабільності і разгоранню конфліктів.

Хто бере участь у здійсненні заходів щодо боротьби з корупцією?

Заходи по боротьбі з корупцією є частиною більш широкої політики належного управління із залученням широкого кола учасників. Беручи до уваги, що заходи по побудові доброчесності в значній мірі зосереджені на поведінковому факторі, суб'єктамі, які беруть участь в цьому процесі, є як солдат/громадянин, так і урядові, регіональні і міжнародні організації.

Особи, такі, як громадяни, солдати, викривачі, керівники, інспектори, уповноважений з прав людини і т.д., забов'язані дотримуватися кодексу поведінки і діяти у відповідності до стандартів доброчесності.

Інститути, такі як парламент, урядові установи і міністерства, омбудсмен, установи з аудиту та нагляду і т.д., несуть відповідальність за розробку, впровадження та контроль за виконанням політики, планів, програм, законів та правил.

Національні органи, такі як урядові, військові, приватні установи, які беруть участь в процесі закупівель і інших процедурах, а також ЗМІ, наукові організації та організації громадянського суспільства також несуть відповідальність за реалізацію цінностей доброчесної поведінки, нагляду і контролю за процесами і результатами.

І, нарешті, міжнародні організації, такі, як міжурядові і міжнародні організації, можуть забезпечувати керівництво і пропонувати кращі практики.

Джерела корупції в оборонному секторі

Корупція – це зловживання службовим становищем на відповідальній посаді з метою отримання нечесного доходу. Корупція в оборонному секторі може набувати різноманітних форм, зокрема у вигляді «відкатів» та хабарів, надання вигідних контрактів без проведення відповідних тендерних процедур або маніпуляцій з фондом оплати праці військовослужбовців. Останнім часом все більшого поширення набуває тенденція до швидкого зростання кількості приватних підприємств у військовій сфері та секторі безпеки. Ці підприємства діють на умовах аутсорсингу відповідно до існуючих норм та положень обмеженого характеру, виконуючи функції, які у минулому належали виключно до сфери відповідальності держави, і це також створює сприятливі умови для зростання корупції у вищезазначених сферах.

ЗАКОН УКРАЇНИ Про запобігання корупції

Цей Закон визначає правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в Україні, зміст та порядок застосування превентивних антикорупційних механізмів, правила щодо усунення наслідків корупційних правопорушень.

 

Як дарувати і приймати подарунки? По-чесному, дотримуючись закону.

Дарувати подарунки - норма ділових відносин. Ми часто даруємо і приймаємо подарунки від колег і партнерів.
 
Але за подарунками може ховатися хабар. Так працює правило соціального обміну: нам дають щось хороше, ми відчуваємо себе зобов'язаними віддати щось у відповідь. А це вже прямий шлях до корупції.
 
Щоб цього не сталося, ми не даруємо і не беремо подарунки:

  • в обмін на інформацію,
  • в обмін на позитивні рішення наших і чужих питань,
  • в обмін на особисті вигоди,
  • в обмін на очікувану від нас дію,
  • для прискорення процесу,
  • у вигляді грошових коштів,
  • підносили не в рамках протокольних чи інших офіційних заходів. 

Навіть якщо в дійсності все по закону, довести, що подарунок ніяк не вплинув на рішення, буде складно. Ми не даруємо і не приймаємо подарунки, які можуть бути сприйняті неоднозначно. Репутація дорожча.

Як повідомити про корупцію?

Я свідок корупції: куди звертатись?

У вас є кілька варіантів:

  • Ви можете зайти на наш сайт і повідомити про факти корупції в нашій онлайн-формі "Розкажи свою історію".
  • Ви можете зателефонувати на "гарячу лінію" Відділу з питань запобіганню та протидії корупції в Міністерстві оборони України по телефону +38 044 454 44 21 і поговорити з навченим оператором.
  • Ви можете зв'язатися з нами на нашій платформі через форму зворотнього зв'язку.

У будь-якому випадку ми Вам запропонуємо залишитися анонімним доповідачем чи назвати Ваше ім'я. Вибір завжди за Вами. Просто залелефонуй. Просто зупини корупцію.

Чому важливо зберегти репутацію Міністерства оборони України бездоганною і як це зробити?

Репутація організації - головний ресурс для співробітника. Бездоганна репутація дозволяє організації, а особливо Міністерству оборони, залишатися джерелом довіри, захисту та доброчесності для кожного громадянина України. Від цього безпосередньо залежить стабільне становище кожного з нас: гідні зарплати, кар'єрний ріст і соціальна захищеність. Є довіра громадян - є стабільна робота, домога іноземних донорів та гідний імідж країни за кордоном. 
 
Проблема із зіпсованою репутацією в тому, що її складно відновити. Один раз поцупив, обдурив, порушив закон - довіру до тебе повернути неможливо. Навіть якщо і до, і після зробив ти правильно. Погане пам'ятається довше.
 
Дії кожного співробітника впливають на репутацію Міністерства. Незалежно від того, яку посаду він займає і в якому регіоні працює. Помилково думати, що, якщо я працюю в глибинці, то можу вести себе, як хочу. Не можу. Я представляю честь армії, я співробітник Міністерства оборони, а значить, повинен відповідати цінностям організації.
 
Щоб зберегти репутацію компанії, важливо:

  • Бути чесним. Це дозволить зберегти нашу спільну честь, яка підвищує рівень довіри громадян, міжнародної оборонної спільноти, донорів та партнерів Міністерства оборони України.
  • Вирішувати завдання в рамках закону. Те, що «інші так не роблять» або «це не прийнято», не знімає з нас зобов'язань дотримуватися чинного законодавства України.
  • Захищати інтереси Міністерства оборони України: державні таємници, інтелектуальну власність. Не допускати конфлікту інтересів та інших сумнівних ситуацій, які можуть завдати шкоди Міністерству. Повідомляти, якщо відомо про факти корупції або шахрайства.
  • Сумлінно використовувати ті обов'язки, які Міністерство покладає на своїх співробітників.
  • Не розголошувати секрети Міністерства оборони України. Нікому, хто не має до них доступу. Навіть близьким і іншим співробітникам.
  • Правдиво, вчасно і в повному обсязі надавати ту інформацію, яка потрібна контролюючим і регулюючим органам: законодавчим та виконавчим органам влади, міжнародним партнерам, громадянам України.

Будь активним. Не позбавляй себе можливості жити гідно!

Як зберегти таємниці Міністерства оборони України?

Конфіденційна і інсайдерська інформація має велику державну цінність в силу того, що вона залишається таємницею. Це перевага над ворогом. Розкриття інформації завдає серйозної шкоди і піддає безпеку нашої країни ризику.
 
Використовуй інформацію тільки по справі: як наказують службові інструкції.
 
Не розповідай відомостей, що становлять державну таємницю нікому, хто не має до неї законного доступу. Навіть тим, кому ти довіряєш: членам сім'ї, друзям, іншим співробітникам.
 
Слідуй внутрішнім настановам і інструкціям. У них чітко написано, як надавати інформацію ЗМІ, міжнародним партнерам і іншим зацікавленим особам, а також передавати необхідну звітність законодавчим і виконавчим органим влади.
 
Не буває нешкідливих розмов, якщо мова йде про оборонні секрети держави: всі вони можуть привести до незворотних наслідків. НЕ базікай!

Державна служба: питання та відповіді

Обмеження спільної роботи близьких осіб

Обмеження щодо спільної роботи близьких осіб встановлено відповідно до вимог статті 27 Закону України “Про запобігання корупції” (Закон No 1700-VII) (далі – Закон).

Встановлення зазначеного обмеження зумовлено усвідомленням того, що в суспільстві не повинно бути жодних сумнівів у порядності (доброчесності) особи, уповноваженої на виконання функції держави. У процесі прийняття рішень, вчинення дій чи бездіяльності цієї особи мають бути виключеними будь- які приватні інтереси, зокрема непотизм, тобто сприяння близьким особам. 

Роз’яснення положень антикорупційного законодавства щодо обмеження спільної роботи близьких осіб

Частиною першою статті 27 Закону визначено, що особи, зазначені у підпунктах “а”, “в”-“з” пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам. 

 

Просування по службі на основі принципу заслуг

Набір державних службовців і їхнє просування по службі відбуваються на конкурсній основі, а не на старих методах відбору, основаних на протекціонізмі і хабарництві; чітко визначено можливі підстави для переведення на іншу посаду, пониження у посаді або звільнення державних службовців.

ЗАКОН УКРАЇНИ Про державну службу

Стаття 40. Просування державного службовця по службі

1. Просування державного службовця по службі здійснюється з урахуванням професійної компетентності шляхом зайняття вищої посади за результатами конкурсу відповідно до цього Закону.

2. Просування державного службовця по службі не здійснюється протягом строку застосування до нього дисциплінарного стягнення.

Просування по службі на конкурсній основі

Проведення конкурсу здійснюється відповідно до визначених в установленому законом порядку вимог до професійної компетентності кандидата на вакантну посаду державної служби на основі оцінювання його особистих досягнень, знань, умінь і навичок, моральних і ділових якостей для належного виконання посадових обов’язків.

ПОСТАНОВА Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби

6. Конкурс проводиться поетапно:

1) прийняття рішення про оголошення конкурсу;

2) оприлюднення рішення про оголошення конкурсу;

3) приймання документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі;

4) попередній розгляд поданих документів на відповідність встановленим законом вимогам;

5) проведення тестування та визначення його результатів;

6) розв’язання ситуаційних завдань та визначення їх результатів (крім категорії “В”);

7) проведення співбесіди та визначення її результатів;

8) проведення підрахунку результатів конкурсу та визначення переможця конкурсу та другого за результатами конкурсу кандидата;

9) оприлюднення результатів конкурсу.

Як уникнути конфлікту інтересів?

Конфлікт інтересів - ситуація, коли особисті інтереси працівника суперечать інтересам організації. Але протиріччя не завжди очевидно. Нам може здаватися, що ми чинимо правильно, а по факту наші дії можуть привести до серйозних корупційних правопорушень і принести шкоду. Наприклад, трудові відносини з близькими людьми роблять нас більш вразливими. Ми довіряємо близьким, відчуваємо до них емоційну прихильність. В результаті, ми не так ретельно перевіряємо документи, розповідаємо зайве, створюємо преференції через прихильності, а не за справу.
 
Щоб уникнути конфлікту інтересів (КІ):
 

  • Не працюй з близькими. Розкажи керівництву і співробітникам Бюро по запобіганню та протидії корупції (заповнивши декларацію щодо конфлікту інтересів), якщо відбувається взаємодія з родичами або друзями по робочих питаннях (наприклад, хтось із них є керуючим або власником компанії: контрагента Мініоборни, конкурента або учасника закупівлі). Не бери ніякої участі в закупівлі щоб уникнути реалізації КІ.
  • Не займайся тим, що заважає твоїй сумлінній праці в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України.
  • Не працюй на конкурентів,  ділових партнерів або ворогів.
  • Повідомляй керівництву і Бюро по запобіганню та протидії корупції, якщо виникає або може виникнути конфлікт інтересів (заповни відповідну декларацію). Разом ви знайдете кращі способи вирішення питання.

Конфлікт інтересів небезпечний тим, що в ньому потенційно закладена користь. Користь - основа корупції.

Методичні рекомендації з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

1) Методичні рекомендації з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб.

2) Методичні рекомендації щодо передачі в управління підприємств та/або корпоративних прав  з метою запобігання конфлікту інтересів.

 
Декларування

Як заповнювати електронну декларацію?

 

Роз'яснення щодо заповнення електронних декларацій

Роз'яснення щодо заповнення електронних декларацій. Звертаємо Вашу увагу, що Рішенням НАЗК від 11.08.2016 №3 затверджені Роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону України "Про запобігання корупції" стосовно заходів фінансового контролю.

 

Практичний порадник декларантам

Науковий центр проблем запобігання корупції у секторі безпеки та оборони Національного університету оборони України імені Івана Черняховського спільно з Програмою розвитку ООН в Україні (UNDP) та Національним Агентством з питань запобігання корупції (НАЗК) розробив посібник з електронного декларування для посадових осіб Міністерства оборони України та представників більш широкого кола сектору безпеки та оборони.

Електронна система декларування: Практичний порадник декларанта