Корупція в армії вбиває! Повідом про випадки зловживань!
- Головна
- Антикорупційна база
Антикорупційна база
Як дарувати і приймати подарунки? По-чесному, дотримуючись закону.
Дарувати подарунки - норма ділових відносин. Ми часто даруємо і приймаємо подарунки від колег і партнерів.
Але за подарунками може ховатися хабар. Так працює правило соціального обміну: нам дають щось хороше, ми відчуваємо себе зобов'язаними віддати щось у відповідь. А це вже прямий шлях до корупції.
Щоб цього не сталося, ми не даруємо і не беремо подарунки:
- в обмін на інформацію,
- в обмін на позитивні рішення наших і чужих питань,
- в обмін на особисті вигоди,
- в обмін на очікувану від нас дію,
- для прискорення процесу,
- у вигляді грошових коштів,
- підносили не в рамках протокольних чи інших офіційних заходів.
Навіть якщо в дійсності все по закону, довести, що подарунок ніяк не вплинув на рішення, буде складно. Ми не даруємо і не приймаємо подарунки, які можуть бути сприйняті неоднозначно. Репутація дорожча.
Що таке боротьба з корупцією?
Боротьба з корупцією та побудова доброчесності (BI) - це дві сторони однієї медалі. Такі поняття як "боротьба з корупцією" або "антикорупційна діяльність", здебільшого, сприймаються у негативному світлі. З іншого боку, поняття "побудова доброчесності" передбачає більш позитивний підхід того ж самого процесу.
Доброчесність, згідно CIDS, це керуватися сильними принципами, або ж послідовно, не відхиляючись, працювати на основі погоджених принципів і стандартів. Заходи щодо зміцнення доброчесності є, таким чином, інструментом підвищення цієї характерної особливості.
Заходи по боротьбі з корупцією включають в себе як позитивне, так і негативне виконавче провадження, іншими словами, це сфера запобіжних та коригувальних заходів. Вони також є частиною програм по розбудові доброчесності.
Чому боротьба з корупцією важлива?
Корупція негативно позначається на розвитку, якості управління і соціальному благополуччі країни. Корупція в сфері безпеки є особливо згубною, оскільки цей сектор, як правило, використовує основну частину бюджетних коштів. Це означає, що інші важливі сектори, такі як освіта та охорона здоров'я, залишилися з меншою кількістю, якщо взагалі залишилися, необхідних ресурсів.
Наслідки корупції в сфері безпеки можую призвести до зниження рівня захищенності, регіональної нестабільності і разгоранню конфліктів.
Хто бере участь у здійсненні заходів щодо боротьби з корупцією?
Заходи по боротьбі з корупцією є частиною більш широкої політики належного управління із залученням широкого кола учасників. Беручи до уваги, що заходи по побудові доброчесності в значній мірі зосереджені на поведінковому факторі, суб'єктамі, які беруть участь в цьому процесі, є як солдат/громадянин, так і урядові, регіональні і міжнародні організації.
Особи, такі, як громадяни, солдати, викривачі, керівники, інспектори, уповноважений з прав людини і т.д., забов'язані дотримуватися кодексу поведінки і діяти у відповідності до стандартів доброчесності.
Інститути, такі як парламент, урядові установи і міністерства, омбудсмен, установи з аудиту та нагляду і т.д., несуть відповідальність за розробку, впровадження та контроль за виконанням політики, планів, програм, законів та правил.
Національні органи, такі як урядові, військові, приватні установи, які беруть участь в процесі закупівель і інших процедурах, а також ЗМІ, наукові організації та організації громадянського суспільства також несуть відповідальність за реалізацію цінностей доброчесної поведінки, нагляду і контролю за процесами і результатами.
І, нарешті, міжнародні організації, такі, як міжурядові і міжнародні організації, можуть забезпечувати керівництво і пропонувати кращі практики.
Джерела корупції в оборонному секторі
Корупція – це зловживання службовим становищем на відповідальній посаді з метою отримання нечесного доходу. Корупція в оборонному секторі може набувати різноманітних форм, зокрема у вигляді «відкатів» та хабарів, надання вигідних контрактів без проведення відповідних тендерних процедур або маніпуляцій з фондом оплати праці військовослужбовців. Останнім часом все більшого поширення набуває тенденція до швидкого зростання кількості приватних підприємств у військовій сфері та секторі безпеки. Ці підприємства діють на умовах аутсорсингу відповідно до існуючих норм та положень обмеженого характеру, виконуючи функції, які у минулому належали виключно до сфери відповідальності держави, і це також створює сприятливі умови для зростання корупції у вищезазначених сферах.
Я свідок корупції: куди звертатись?
У вас є кілька варіантів:
- Ви можете зайти на наш сайт і повідомити про факти корупції в нашій онлайн-формі "Розкажи свою історію".
- Ви можете зателефонувати на "гарячу лінію" Відділу з питань запобіганню та протидії корупції в Міністерстві оборони України по телефону +38 044 454 44 21 і поговорити з навченим оператором.
- Ви можете зв'язатися з нами на нашій платформі через форму зворотнього зв'язку.
У будь-якому випадку ми Вам запропонуємо залишитися анонімним доповідачем чи назвати Ваше ім'я. Вибір завжди за Вами. Просто залелефонуй. Просто зупини корупцію.
Чому важливо зберегти репутацію Міністерства оборони України бездоганною і як це зробити?
Репутація організації - головний ресурс для співробітника. Бездоганна репутація дозволяє організації, а особливо Міністерству оборони, залишатися джерелом довіри, захисту та доброчесності для кожного громадянина України. Від цього безпосередньо залежить стабільне становище кожного з нас: гідні зарплати, кар'єрний ріст і соціальна захищеність. Є довіра громадян - є стабільна робота, домога іноземних донорів та гідний імідж країни за кордоном.
Проблема із зіпсованою репутацією в тому, що її складно відновити. Один раз поцупив, обдурив, порушив закон - довіру до тебе повернути неможливо. Навіть якщо і до, і після зробив ти правильно. Погане пам'ятається довше.
Дії кожного співробітника впливають на репутацію Міністерства. Незалежно від того, яку посаду він займає і в якому регіоні працює. Помилково думати, що, якщо я працюю в глибинці, то можу вести себе, як хочу. Не можу. Я представляю честь армії, я співробітник Міністерства оборони, а значить, повинен відповідати цінностям організації.
Щоб зберегти репутацію компанії, важливо:
- Бути чесним. Це дозволить зберегти нашу спільну честь, яка підвищує рівень довіри громадян, міжнародної оборонної спільноти, донорів та партнерів Міністерства оборони України.
- Вирішувати завдання в рамках закону. Те, що «інші так не роблять» або «це не прийнято», не знімає з нас зобов'язань дотримуватися чинного законодавства України.
- Захищати інтереси Міністерства оборони України: державні таємници, інтелектуальну власність. Не допускати конфлікту інтересів та інших сумнівних ситуацій, які можуть завдати шкоди Міністерству. Повідомляти, якщо відомо про факти корупції або шахрайства.
- Сумлінно використовувати ті обов'язки, які Міністерство покладає на своїх співробітників.
- Не розголошувати секрети Міністерства оборони України. Нікому, хто не має до них доступу. Навіть близьким і іншим співробітникам.
- Правдиво, вчасно і в повному обсязі надавати ту інформацію, яка потрібна контролюючим і регулюючим органам: законодавчим та виконавчим органам влади, міжнародним партнерам, громадянам України.
Будь активним. Не позбавляй себе можливості жити гідно!
Як зберегти таємниці Міністерства оборони України?
Конфіденційна і інсайдерська інформація має велику державну цінність в силу того, що вона залишається таємницею. Це перевага над ворогом. Розкриття інформації завдає серйозної шкоди і піддає безпеку нашої країни ризику.
Використовуй інформацію тільки по справі: як наказують службові інструкції.
Не розповідай відомостей, що становлять державну таємницю нікому, хто не має до неї законного доступу. Навіть тим, кому ти довіряєш: членам сім'ї, друзям, іншим співробітникам.
Слідуй внутрішнім настановам і інструкціям. У них чітко написано, як надавати інформацію ЗМІ, міжнародним партнерам і іншим зацікавленим особам, а також передавати необхідну звітність законодавчим і виконавчим органим влади.
Не буває нешкідливих розмов, якщо мова йде про оборонні секрети держави: всі вони можуть привести до незворотних наслідків. НЕ базікай!
Як уникнути конфлікту інтересів?
Конфлікт інтересів - ситуація, коли особисті інтереси працівника суперечать інтересам організації. Але протиріччя не завжди очевидно. Нам може здаватися, що ми чинимо правильно, а по факту наші дії можуть привести до серйозних корупційних правопорушень і принести шкоду. Наприклад, трудові відносини з близькими людьми роблять нас більш вразливими. Ми довіряємо близьким, відчуваємо до них емоційну прихильність. В результаті, ми не так ретельно перевіряємо документи, розповідаємо зайве, створюємо преференції через прихильності, а не за справу.
Щоб уникнути конфлікту інтересів (КІ):
- Не працюй з близькими. Розкажи керівництву і співробітникам Бюро по запобіганню та протидії корупції (заповнивши декларацію щодо конфлікту інтересів), якщо відбувається взаємодія з родичами або друзями по робочих питаннях (наприклад, хтось із них є керуючим або власником компанії: контрагента Мініоборни, конкурента або учасника закупівлі). Не бери ніякої участі в закупівлі щоб уникнути реалізації КІ.
- Не займайся тим, що заважає твоїй сумлінній праці в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України.
- Не працюй на конкурентів, ділових партнерів або ворогів.
- Повідомляй керівництву і Бюро по запобіганню та протидії корупції, якщо виникає або може виникнути конфлікт інтересів (заповни відповідну декларацію). Разом ви знайдете кращі способи вирішення питання.
Конфлікт інтересів небезпечний тим, що в ньому потенційно закладена користь. Користь - основа корупції.
Методичні рекомендації з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів 1) Методичні рекомендації з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб. 2) Методичні рекомендації щодо передачі в управління підприємств та/або корпоративних прав з метою запобігання конфлікту інтересів. |
Обмеження спільної роботи близьких осіб
Обмеження щодо спільної роботи близьких осіб встановлено відповідно до вимог статті 27 Закону України “Про запобігання корупції” (Закон No 1700-VII) (далі – Закон).
Встановлення зазначеного обмеження зумовлено усвідомленням того, що в суспільстві не повинно бути жодних сумнівів у порядності (доброчесності) особи, уповноваженої на виконання функції держави. У процесі прийняття рішень, вчинення дій чи бездіяльності цієї особи мають бути виключеними будь- які приватні інтереси, зокрема непотизм, тобто сприяння близьким особам.
Роз’яснення положень антикорупційного законодавства щодо обмеження спільної роботи близьких осіб Частиною першою статті 27 Закону визначено, що особи, зазначені у підпунктах “а”, “в”-“з” пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам. |
Просування по службі на основі принципу заслуг
Набір державних службовців і їхнє просування по службі відбуваються на конкурсній основі, а не на старих методах відбору, основаних на протекціонізмі і хабарництві; чітко визначено можливі підстави для переведення на іншу посаду, пониження у посаді або звільнення державних службовців.
ЗАКОН УКРАЇНИ Про державну службу Стаття 40. Просування державного службовця по службі 1. Просування державного службовця по службі здійснюється з урахуванням професійної компетентності шляхом зайняття вищої посади за результатами конкурсу відповідно до цього Закону. 2. Просування державного службовця по службі не здійснюється протягом строку застосування до нього дисциплінарного стягнення. |
Просування по службі на конкурсній основі
Проведення конкурсу здійснюється відповідно до визначених в установленому законом порядку вимог до професійної компетентності кандидата на вакантну посаду державної служби на основі оцінювання його особистих досягнень, знань, умінь і навичок, моральних і ділових якостей для належного виконання посадових обов’язків.
ПОСТАНОВА Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби 6. Конкурс проводиться поетапно: 1) прийняття рішення про оголошення конкурсу; 2) оприлюднення рішення про оголошення конкурсу; 3) приймання документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі; 4) попередній розгляд поданих документів на відповідність встановленим законом вимогам; 5) проведення тестування та визначення його результатів; 6) розв’язання ситуаційних завдань та визначення їх результатів (крім категорії “В”); 7) проведення співбесіди та визначення її результатів; 8) проведення підрахунку результатів конкурсу та визначення переможця конкурсу та другого за результатами конкурсу кандидата; 9) оприлюднення результатів конкурсу. |
Практичний порадник декларантам
Науковий центр проблем запобігання корупції у секторі безпеки та оборони Національного університету оборони України імені Івана Черняховського спільно з Програмою розвитку ООН в Україні (UNDP) та Національним Агентством з питань запобігання корупції (НАЗК) розробив посібник з електронного декларування для посадових осіб Міністерства оборони України та представників більш широкого кола сектору безпеки та оборони.