Корупція в армії вбиває! Повідом про випадки зловживань!

29 груд. 2016

За індексом сприйняття корупції організації «Транспаренсі Інтернешнел», у 2005 році Польща була найбільш корумпованою країною у складі Європейського Союзу. На той час антикорупційні зусилля Міністерства національної оборони були досить неефективними, як і загалом зусилля державних структур Польщі.

Не дивно, що корупція стала провідною темою президентської та парламентської виборчих кампаній 2005 року. Після виборів Міністерство національної оборони прийняло план боротьби з корупцією. Це було зроблено за особистої підтримки міністра, який призначив на відповідну посаду всередині організації досвідченого експерта з питань боротьби з корупцією з метою розробки та упровадження цього плану.

На початку 2006 року була створена нова структура – Бюро антикорупційних процедур, яке підпорядковувалося безпосередньо міністру. Основне завдання Бюро було визначено, як покращення процедур для формування антикорупційної політики та виховання доброчесності. До його складу було призначено чотирьох цивільних осіб, з-поза меж оборонного сектору чи оборонної промисловості, щоб запобігти будь-якій можливості конфлікту інтересів. Більшість із них мали антикорупційний досвід, отриманий під час роботи в неурядових організаціях, місцевих адміністраціях чи органах юстиції.

Антикорупційне бюро розпочало реформування з найвищих ешелонів. Спочатку вони провели оцінку ризиків і виявили, що сфера державних закупівель військової техніки й озброєння менш прозора, ніж сфера звичайних державних закупівель і водночас споживає значну частину бюджету (приблизно 20%, тобто понад 1 млрд євро на рік).

Реформа системи закупівель передбачала декілька елементів:

  • збільшення прозорості шляхом розміщення інформації про заплановані, поточні та завершені закупівлі на веб-сайті;
  • розширення застосування електронних аукціонів;
  • поліпшення контролю якості, наприклад, проведення додаткових випробувань броньованої машини «Росомак», балістична стійкість якої не була досить ретельно перевірена під час процесу закупівлі;
  • запобігання конфліктам інтересів у членів тендерного комітету шляхом упровадження додаткових інструкцій;
  • сприяння посиленню конкуренції шляхом обмеження закупівель в одного виконавця до виняткових, добре обґрунтованих випадків;
  • попередній аудит співробітниками бюро ключових документів закупівель, таких як технічні умови, тендерні умови, процедури визначення переможця тендеру та проекти контрактів.

Нині процес здійснення закупівель у Польщі передбачає послідовне здійснення таких етапів:

  • підготовка закупівельного проекту: визначення оперативних вимог до нових зразків озброєнь (реальні оперативні потреби в певному озброєнні, чи можливо обирати постачальника серед конкурентів у майбутньому); технічні вимоги (перевірка достовірності та об’єктивності); планування та формування бюджету (відповідність потребам, строки проекту – чи потрібні/заплановані витрати в наступні роки);
  • тендер (перевірка критеріїв на чіткість і об’єктивність, однаковість застосування до всіх; усі члени тендерного комітету та інші посадовці, що беруть участь у закупівлях, підписують декларацію пр. відсутність конфлікту інтересів);
  • підписання контракту та його реалізація (перевірка гарантій якості чи проведення випробувань, перевірка контракту на захист інтересів Міністерства національної оборони; надалі Бюро стежить за виконанням контрактів та перевіряє доцільність внесення змін до нього).

Міністерство національної оборони Польщі розробило новий кодекс поведінки для військового та цивільного персоналу, який передбачає загальні принципи на рівні здорового глузду, а також детальні вказівки, такі як політика «жодних подарунків» та політика відмови у співробітництві або участі стосовно спонсорованих промисловістю заходів.

Бюро антикорупційних процедур співпрацювало з Трансперенсі Інтернешинал щодо запровадження елементів пактів оборонної доброчесності.

Як результат, Польща закуповує якісніше обладнання за менші гроші.